pohanka

Pohanka a jak ji naučit jíst i děti

Pohanka bezesporu patří mezi nejzdravější potraviny. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, vitamínů a minerálů. Jak ji ale zařadit do jídelníčku tak, aby ji jedli všichni členové rodiny včetně dětí? Na to vám přinášíme několik tipů.

Odkud pochází a jak se k nám dostala

Pohanka původně pochází z Asie, a to spíše z oblastí, kde nemrzne – nesnáší totiž mráz. K nám se dostala spolu s tatarskými a tureckými vojáky již ve středověku a plně zdomácněla jako „jídlo chudých“. Poté se na chvíli z našeho jídelníčku vytratila, ale dnes se pomalu vrací a konzumují ji nejen zastánci zdravé výživy.

Co všechno obsahuje a co léčí

Pohanka (zejména tedy její semena) obsahuje hlavně rutin (vitamín P), který zvyšuje pevnost a pružnost cévních stěn; žádná jiná rostlina na světě tolik rutinu neobsahuje. Dále bychom v ní našli lecitin, vitamíny skupiny B, vitamín E, draslík, fosfor, hořčík, železo, vápník, mangan, měď a zinek a spoustu vlákniny. Kromě zvyšování odolnosti cév pohanka také čistí krev a posiluje imunitní systém. Dále snižuje cholesterol a působí detoxikačně. V zimě navíc zahřívá.

pohanka špagety - Pohanka a jak ji naučit jíst i děti

 

Jak pohanku upravit, aby nám (a dětem) chutnala

Dětem obvykle vadí její nezvyklé aroma a také tmavá barva. To můžeme ovlivnit např. tak, že budeme používat pohankovou mouku smíchanou s běžnou (nebo celozrnnou) moukou. Tak můžeme dětem připravit chutné lívance, palačinky i koláče, aniž by odlišnou barvu či chuť poznaly.

Další možností je připravit dětem sladkou kaši. Pokud pohanku uvaříte dle návodu, osladíte medem nebo třtinovým cukrem, přidáte oblíbené oříšky, mandle nebo nastrouhanou čokoládu, chuť pohanky poněkud „přebijete“ a děti si kaši oblíbí.

Poslední možností, zvláště pokud chcete vařit i slaná jídla, je zkusit smíchat pohanku s rýží – pak je výsledkem dvojbarevná příloha, která děti přiláká hlavně svým vizuálním dojmem. Anebo smíchat uvařenou pohanku s rozšťouchanými brambory a tuto „lepenici“ podávat s kysaným zelím. Díky bramborám se výrazná chuť a aroma pohanky poněkud zjemní.

Doufáme, že jsme vám obohatili váš jídelníček o další netradiční a zdravé pokrmy!

Přinášíme rady, tipy a informace pro všechny zahrádkáře a milovníky pěstování. sazenicka.cz

 

Profilový obrázek

Jsem maminka dvou dětí – školačky a předškoláka, se kterými ráda podnikám výlety do přírody i za kulturou. Společně sbíráme bylinky po lesích i loukách, některé pěstujeme na zahrádce. Kromě toho se snažíme pěstovat zeleninu a okrasné květiny, miluju zejména růže. Ostatní pěstitelské tipy získávám zejména od obou babiček. Kromě psaní článků píšu také povídky a básničky, čímž si alespoň částečně plním svůj dětský sen – stát se spisovatelkou.

Každý den můžete do své e-mailové schránky zdarma dostávat přehled aktuálních článků

1 Komentářů

Zanechte komentář

Zavřít