zdravá strava

Co je dobré jíst na jaře, abychom jsme se cítili dobře

K jaru patří nejen bylinky a bylinková detoxikace. Protože dny se prodlužují a teplota pomalu, ale jistě stoupá, je třeba celý náš jídelníček přizpůsobit jaru, abychom se cítili dobře, byli plni energie a popřípadě i shodili kila nabraná přes zimu.

Obiloviny

Obiloviny byly odjakživa součástí tzv. postního období (od konce masopustu v únoru až do Velikonoc). Ani v dnešní době není na škodu připomenout si tradice našich předků a na určitou dobu vynechat, nebo aspoň omezit maso. Velmi to uleví našemu trávicímu traktu, protože maso zůstává ve střevech zdaleka nejdéle. Z obilovin jsou vhodné prakticky všechny: pšenice, špalda, jáhly, pohanka, ječmen, oves i žito. Výborné jsou například různé sladké kaše k snídani, domácí chléb z žitné mouky nebo jahelník se sušenými švestkami.

Luštěniny

Ty jsou druhou důležitou složkou jarního jídelníčku, zejména pokud vynecháme maso. Obsahují totiž stejné látky jako masné výrobky, ale jsou lépe stravitelné. Jezte tedy na jaře dostatek fazolí, čočky, červené čočky, cizrny i hrachu.

Zelenina

Na jaře ještě pořád nemáme dostatek čerstvé zeleniny z vlastní zahrádky a koupená zelenina je dovážená z daleka a nemá příliš mnoho vitamínů. Lepší je jíst kořenovou zeleninu (mrkev, petržel, celer), brambory, cibuli, česnek a zelí.

Čerstvé zelené natě

Nedostatek čerstvé domácí zeleniny hravě nahradíme čerstvými zelenými natěmi. Využít můžeme pažitku, petržel, pampelišku, kopřivu či jarní druhy salátů.

zelenina jaro - Co je dobré jíst na jaře, abychom jsme se cítili dobře

Naklíčená semínka a výhonky

Naklíčená semínka a výhonky dodají tělu maximum vitamínů (B, C, E, A) a minerálů. Nechte si doma vyklíčit pískavici, fazole mungo nebo řeřichu. Můžete zkusit také čočku, hrách a hořčici. Protože klíčky a syrová zelenina ochlazují, přidáváme je v menším množství k tepelně upraveným jídlům.

Bylinkové čaje

K pití se hodí bylinkové čaje, a to z čerstvých bylinek, které právě rostou: kopřiva, pampeliška, bez černý a přeslička. Jejich účinek je pročišťující.

Čerstvé zeleninové šťávy

Druhou zdravou variantou jarních nápojů jsou zeleninové šťávy, které vylisujeme z domácí zeleniny – mrkve, červené řepy aj.

 

TIP:

 
Bylinky a produkty z bylinek můžete zakoupit v eshopu ZDE
 

Přinášíme rady, tipy a informace pro všechny zahrádkáře a milovníky pěstování. sazenicka.cz

Jsem maminka dvou dětí – školačky a předškoláka, se kterými ráda podnikám výlety do přírody i za kulturou. Společně sbíráme bylinky po lesích i loukách, některé pěstujeme na zahrádce. Kromě toho se snažíme pěstovat zeleninu a okrasné květiny, miluju zejména růže. Ostatní pěstitelské tipy získávám zejména od obou babiček. Kromě psaní článků píšu také povídky a básničky, čímž si alespoň částečně plním svůj dětský sen – stát se spisovatelkou.

Zanechte komentář

Zavřít