cekanka

Čekanka je zdravé osvěžení jídelníčku. Jak vypěstovat čekanku

Právě nyní je vhodná doba na vysetí semen. Jak na úspěšné vypěstování? Proč obohatit svůj jídelníček právě čekankou? Jaké blahodárné účinky čekanka má na lidské zdraví?

Z čekanky se konzumují listy, které obsahují vitamín B i C, minerální látky, draslík, fosfor, vápník, železo, mangan, zinek, měď, sodík, hořčiny, vlákninu. Čekanka je pozoruhodná i tím, že z devadesáti čtyř procent je tvořena vodou a význačné množství na zeleninu je to, že obsahuje jedno procento proteinů. Čekanka obsahuje také inulin, který je velmi příznivý pro diabetiky. Rovněž se jedná o zeleninu, která je vhodná při redukční dietě.

Květen – červen ve znamení vysévání semen

Semena je vhodné vysévat do řádků od sebe vzdálených cca 25-30 cm a jednotlivé rostliny by měly být ve vzdálenosti alespoň 10 cm. Je to z důvodu, aby kořeny mohly být dostatečně silné. Jakmile rostlina povyroste, tak se sklidí. Následně je třeba z kořenů odřezat nať cca 2-3 cm nad hlavou a to tak, aby nedošlo k poškození vegetačního srdíčka. Poté se kořeny zhruba na 6 až 8 týdnů uskladní do tmavého sklepa a zahrnou lehkou půdou, nutné nechat bez přístupu světla. V tomto období začnou rašit puky. Ideální teplota je okolo 18 °C. Při této teplotě dorostou puky ke sklizni zhruba za měsíc.

Z kořenů, které se vypěstují v létě, je velmi snadné rychlit puky i v zimním období. Vyvinuté puky je třeba odříznout i s patkou od kořene, aby nedošlo k rozpadu. Čekankové puky je třeba skladovat v chladu a ve tmě, zabalené do folie, aby nemohlo dojít ke zhořknutí. Aby naopak byla zachována požadovaná křehkost čekankového puku, vyžaduje to jemné zacházení s eliminací otlaků. V lednici je reálné skladovat čekankové puky po dobu maximálně 3 dnů. Zralý puk musí mít náležité atributy, jako je pevnost, křupavost a pružnost, bílá barva a na okrajích mírně nažloutlé zbarvení.

cekankovy puk - Čekanka je zdravé osvěžení jídelníčku. Jak vypěstovat čekanku

Zdroj foto: cs.wikipedia.org

Prospěšné účinky čekanky

Čekanka vyniká mnoha blahodárnými účinky, jako je například pomoc při žloutence a onemocnění jater, je prospěšná pro slinivku i žlučník, napomáhá k lepší látkové výměně, má mírně projímavý a močopudný účinek, pozitivně ovlivňuje činnost srdce a cévní systém, významně se podílí na snížení hladiny krevního cukru, čistí krev. Čekanka je užitečná i pro kojící matky, neboť podporuje tvorbu mateřského mléka při kojení. Známá je i pro své antibakteriální a protizánětlivý účinek.

Silnější odvar z čekanky se uplatňuje jako hojivý obklad, neboť dokáže pomoci při ekzémech, kožních zánětech, opruzeninách. Obklad pomůže i při otocích kloubů. A dokonce šťáva z kořene čekanky je přírodním prostředkem na podporu růstu vlasů.

Čekanka v kuchyni

Velmi lahodné a křupavé listy čekanky jsou perfektní složkou do zeleninového salátu, zelenina coby obloha na talíř. Zde je výhodou to, že zůstávají zachovány v čerstvé formě veškeré vitamíny a důležité látky. Avšak čekanku lze kombinovat i s ovocem a pokud přidáte ořechy. Čekanku je možné i zapéct, dusit, restovat apod.

Přinášíme rady, tipy a informace pro všechny zahrádkáře a milovníky pěstování. sazenicka.cz

Profilový obrázek

Nenapravitelný optimista, kterého od dětství fascinuje moc, kouzlo a síla psaného i mluveného slova. Mou vášní je četba knih, psaní, dlouhé procházky, pobyt v přírodě a rekreační běh. Nezapomenutelné jsou mé vzpomínky na letní prázdniny, které jsem jako dítě zcela dobrovolně a s chutí trávila pletím zahrady a veškerou péčí o ni. Ten skvostný pohled na mé vítězství v boji s plevelem byl nejsladší odměnou. Jako dospělák si nyní užívám nejen relax v podobě rýpání se v hlíně, ale v pěstování květin, vlastní zeleniny a především bylinek. Vše pak praktikuji ve svém kulinářském umění a testuji na své rodině a známých :-)

Každý den můžete do své e-mailové schránky zdarma dostávat přehled aktuálních článků

Zanechte komentář

Zavřít