lnene seminko

Lněné semínko, jak nám prospěje jeho konzumace

Lněné semínko je plod lnu setého, který je u nás pěstován jako tradiční plodina. Je uznáván a ceněn mezi výživovými poradci, konzumace má zdravotní pozitiva a dokáže skvěle vylepšit jídelníček.

Lněné semínko má plochý, vejčitý tvar a může mít hnědou nebo žlutou barvu. Nutričně jsou velmi bohaté. Má vysoký obsah bílkoviny, vlákniny, tuků. Obsahují omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Z vitamínů mají vysoký obsah zejména vitamínu E a vitamínů skupiny B. Neméně důležitý je obsah minerálních látek a stopových prvků, zejména – vápník, draslík, fosfor, hořčík, železo, mangan a selen.

Důležitý je obsah lignanů, které napomáhají udržovat hormonální rovnováhu a bojují s viry, bakteriemi a plísněmi. Pomáhají také bojovat s cukrovkou, ledvinovými potížemi a nádorovým onemocněním.

seminko - Lněné semínko, jak nám prospěje jeho konzumaceJak lněné semínko pomáhá našemu zdraví?

  • podporuje střevní peristaltiku a pravidelné vyprazdňování
  • mírní žaludeční obtíže, pomáhá snižovat kyselost žaludku
  • rozmočené semínko ve vodě přilne ke sliznici a chrání ji
  • snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • zlepšuje hybnost kloubů
  • podporuje správnou funkci prostaty
  • působí preventivně proti srdečně – cévním chorobám
  • pomáhá při premenstruačních obtížích i ženám v klimakteriu
  • konzumace lnu před porodem uvolňuje porodní cesty
  • bojuje proti zácpě

Rozdrtit, rozemlít či řádně rozkousat

Semínka jsou sama o sobě těžce stravitelná a bez úpravy by prošla trávicím traktem bez efektu. Je potřeba je rozžvýkat, rozemlít či rozdrtit. Potom je můžete konzumovat přímo nebo přidat do pomazánek, jogurtů, kaší, tvarohu, polévky. Rozdrcená ihned spotřebujte nebo uschovejte v nádobě do lednice.

Nejlepší je semínko rychle spotřebovat, tuk v něm obsažený má tendence oxidovat. Také je tuk velmi tepelně labilní, takže se nedoporučuje tepelně upravovat.

Smoothie se lněným semínkem

  • 1 hrnek nakrájených jahod
  • ½ banánu
  • 2 lžíce lněných semínek
  • 1 a ½ menšího hrnečku mléka či sójového mléka

Vše nasypeme do mixéru a dohladka rozmixujeme.

Přinášíme rady, tipy a informace pro všechny zahrádkáře a milovníky pěstování. sazenicka.cz

Jsem maminkou dvou malých dětí, které také vyplňují téměř všechen můj volný čas. Můj hlavní obor je zdravotnictví, ve kterém jsem také vystudovala vysokou školu. Od toho se také odvíjí mé zájmy - zdravý životní styl, strava, pohyb a zajímám se o novinky z oblasti medicíny. Ráda kolem sebe tvořím pěkné prostředí, třeba květinami a rostlinami. Relaxem je pro mě četba knih a sport.

Každý den můžete do své e-mailové schránky zdarma dostávat přehled aktuálních článků

Zanechte komentář

Zavřít