srucha

Zapomenuté druhy zeleniny, které pozitivně ovlivňují náš metabolismus

Když se řekne zelenina, vybavíme si nejspíš mrkev, salát nebo okurky. Ovšem naši předci by na stejné místo radili třeba i šruchu zelnou, řeřichu nebo třeba potočnici. A na jaké benefity se můžeme těšit, pokud se k těmto polozapomenutým kráskám opět uchýlíme?

Dnes si představíme hned tři z nich. První a nejznámější je určitě šrucha zelná (Portulaca oleracea) nazývaná také portulák nebo po starším způsobu šrucha obecná. Tou další je řeřicha setá (Lepidium sativum), honosící se někdy druhovým jménem zahradní, a pak samozřejmě potočnice lékařská (Nasturtium officinale), zvaná také postaru řeřicha potoční (občas se lze také setkat s pojmenováním  řeřišnice bílá).

Proč vsadit na tuto trojici?

Tyto bylinky si můžete užívat jak v čerstvé, tak i v lehce tepelně upravené formě, což ocení i lidé, kteří mají problémy například se slinivkou břišní nebo jinými orgány. Navíc rostou na každém rohu a to mnohdy spíše jako plevel. A v neposlední řadě nabídnou i zajímavou a příjemnou chuť, takže je můžete bez obav přidat i do jídel určených pro děti nebo náročné strávníky.

Šrucha potěší svou zajímavou chutí

Je mírně kyselá a svěží. Stačí se jen podívat na její šťavnaté lístky a hned budete mít jasno. Dříve se v kuchyni pro své jedinečné vlastnosti využívala zcela běžně. Není totiž vhodná jen do salátů, ale zachutná vám i blanšírovaná – podobně jako jiné druhy zeleniny.

Nabídne i celou řadu vitamínů a minerálů. Jde například o hořčík, vápník, draslík a také omega-3 mastné kyseliny. Ty mají v našem těle celou řadu funkcí. Především posilují látkovou výměnu. A jako bonus dodá šrucha vašemu organismu i množství vlákniny, díky níž je ztíženo ukládání tuků z potravy.

kress 600x400 - Zapomenuté druhy zeleniny, které pozitivně ovlivňují náš metabolismus

Zdroj foto: pixabay                       Řeřicha

Řeřicha se vyznačuje rychlým růstem  a množstvím vitamínu C

Kdo by neznal řeřichu. Zejména na jaře nám díky svému rychlému klíčení dokáže dozdobit okenní parapety, připravené na velikonoční dekorace. Ovšem stejnou měrou se uplatní i v kuchyni. Již během několika dní ji můžeme sklízet ve stadiu microgreens, kdy také nabídne nejvíce potenciálních účinků.

Potěší zejména vysokým obsahem vitamínu C. Zlepšuje také metabolismu tuků a celkově fungování našeho těla prospívá. A opravdu stačí ji konzumovat jen ve stádiu drobných lístečků, kterými nás oblaží po několika dnech od vysetí na navlhčenou vatu. Na záhonku pak můžete samozřejmě řeřichu dopěstovat i do dospělosti. Myslete však na to, že se vždy rozmnožuje semeny, takže nechcete-li mít zahradu plnou řeřichy seté, snažte se její kvetení i následné dozrávání šešulek redukovat na minimum.

Měli byste vědět: Jako koření do pokrmů a přísadu pro lepší trávení používali řeřichu už staří Římané.

potocnice 600x400 - Zapomenuté druhy zeleniny, které pozitivně ovlivňují náš metabolismus

Zdroj foto: pixabay                                Potočnice

Potočnice jako lahodná jarní přísada do salátů

Jak už název napovídá, tato bylinka se nejčastěji vyskytuje poblíž potoků a dalších vodních ploch. Poznáte ji snadno podle křehkých svěže zelených kulatých lístků a bílých květů. Ale i když je její sezóna převážně na jaře, jejích benefitů si můžete bez problémů užívat po celý rok. Potočnice je totiž velmi vstřícná k mrazení.

Patří mezi zeleninu, která podporuje hubnutí, a to nejenom díky množství vlákniny, ale také díky nabízené podpoře metabolismu. Oceníte ji v salátech, polévkách i jako přílohu k masu nebo jako součást dušené zeleniny.

Polévka z brambor a potočnice

Chce si vyzkoušet vaření našich předků v praxi? Máme pro vás jednoduchý recept, se kterým zaručeně nešlápnete vedle.

  • 1 velká cibule
  • 250 gramů brambor
  • 1 svazek potočnice (možno půl napůl s listovou petrželí)
  • litr zeleninového vývaru
  • 150 gramů zakysané smetany
  • na dochucení citronová šťáva a drcený anýz (není nutné)

A co si s tím vším počít? Nejdříve nakrájejte na kostky oloupanou cibuli a osmahněte ji na oleji. Mezitím oškrábejte brambory, rovněž nakrájejte na kostky přidejte k cibuli. Zalijte vývarem a vařte asi 15-20 minut (dokud brambory nezměknou). Mezitím z bylinek otrhejte lístky a přidejte do vařící polévky. Vařte dalších 5 minut. Sundejte z plotny, vmíchejte smetanu a dochuťte citronovou šťávou  a kořením. Podávejte jako součást oběda nebo jako výživnou večeři.

Náš tip: Polévku lze ještě vylepšit a to tak, že ji budete servírovat s kopečkem ochuceného jogurtu. Jednoduše anýz nedrťte do polévky, ale samostatně v moždíři, přidejte k němu ještě pepř a podrťte společně. Osolte a vmíchejte do jogurtu. Vložte do mírně vychladlé polévky a servírujte. Uvidíte, že tento drobný detail vaše jídlo skvělé ozvláštní. Před podáváním samozřejmě lze polévku také promixovat ponorným mixérem. Získáte tak dokonale hladký krém.

Přinášíme rady, tipy a informace pro všechny zahrádkáře a milovníky pěstování. sazenicka.cz

Štítky
, ,

Láskou ke květinám jsem oplývala už jako malá – to když jsem je s něžností, dvouletému děcku vlastní, vytahovala z květináčů a „vařila“ z nich večeři. Později moje první kapesné padlo na pokojový břečťan a z dětského pokojíčku se rychle stala neprostupná džungle. První nezdary byly pro mě motivací, abych se o nároky svých zelených svěřenců začala zajímat podrobněji. Zahradničení a pěstování okrasných i užitkových rostlin je dodnes mým velkým koníčkem, ke kterému se přirozeně přidalo i vaření a využívání léčivých vlastností (nejenom) tuzemských bylinek. Mou další velkou lásko je Asie, zejména pak Čína a Japonsko, takže pokud chcete vědět, jak se pěstují pivoňky, čím si předcházet bonsaje nebo kterak začlenit do zahrádky bambus, budu přesně váš člověk :)

Zanechte komentář

Zavřít